Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ. Της Ελεάννας Μαρτίνου, 2016.



Το ερώτημα αν το γκραφίτι είναι τέχνη ή βανδαλισμός, δεν έχει μεγάλη απόσταση από το ερώτημα τι είναι τέχνη και ποιο είναι το κοινωνικό πλαίσιο που καθορίζει αν η εικόνα που προτείνεται ως τέχνη θα θεωρηθεί αδιάφορη, αποδεκτή ή ενοχλητική.

Θα μπορούσε κανείς να πει πως τέχνη είναι η καταγραφή της ιδέας σύμφωνα με μια προσωπική επιλογή. Σε κάθε περίπτωση, τα πάντα κρίνονται εκ του αποτελέσματος, ανεξάρτητα από τις προθέσεις, όταν επικοινωνούνται σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Όταν η πρόθεση κατάθεσης μιας ιδέας συμβαίνει σε έναν δημόσιο χώρο και όχι στους κλειστούς τοίχους ενός εργαστηρίου, επικοινωνείται και κρίνεται από το σύνολο των ανθρώπων που επιλέγουν (όταν επισκέπτονται μια γκαλερί) ή δεν επιλέγουν (όταν περπατάνε στο δρόμο) να συμμετέχουν οπτικά και όχι μόνο, στην επικοινωνία της συγκεκριμένης ιδέας.


Στην περίπτωση του γκραφίτι ή αλλιώς της τέχνης του δρόμου, υπάρχουν δύο περιπτώσεις. Στην πρώτη, η δημιουργία της εικόνας συμβαίνει μετά από αδειοδότηση, σε προκαθορισμένο δημόσιο χώρο. Στη δεύτερη, η κατάθεση της ιδέας συμβαίνει χωρίς αδειοδότηση, αυθαίρετα και πολλές φορές, όχι μόνο σε δημόσιους χώρους αλλά και σε ιδιωτικές περιουσίες.


Στη δεύτερη περίπτωση, είναι μέρος του έργου, ο ιδιοκτήτης της επιφάνειας που έχει χρησιμοποιηθεί για το γκραφίτι, να κρίνει ο ίδιος αν το θεωρεί τέχνη, οπότε να το διατηρήσει αν το επιλέξει. Στην περίπτωση όμως που δεν κριθεί ως κάτι ενδιαφέρον, ο ιδιοκτήτης έχει κάθε δικαίωμα να το ερμηνεύσει ως βανδαλισμό της ιδιωτικής του περιουσίας και επομένως η δημιουργία του συγκεκριμένου γκραφίτι να κριθεί ως αξιόποινη πράξη.


Διαβάζοντας την ανακοίνωση του δήμου Αθηναίων με λεπτομερείς οδηγίες αφαίρεσης των γκραφίτι από ιδιωτικές περιουσίες, σκέφτομαι πως η επιλογή του τι θεωρείται βανδαλισμός και τι ενδιαφέρον ως τέχνη, βρίσκεται καθαρά στη δημοκρατική διαδικασία επιλογής του συνόλου των ανθρώπων που αυτόνομα, είτε θα αφαιρέσουν, είτε θα διατηρήσουν τις εικόνες από τους τοίχους της ιδιωτικής τους περιουσίας. Ασφαλώς, όταν πρόκειται για βανδαλισμό, θεωρείται δικαίως αξιόποινη πράξη και κρίνεται εκ του αποτελέσματος.


Η πρωτοβουλία της Φωτεινής Κυψέλης είναι σημαντική και βοηθάει στη διαύγεια που αποκτά κανείς όταν καταλαβαίνει πως τα μικρά και εφικτά καθημερινά πράγματα είναι πιο σημαντικά από τις μεγάλες και αφηρημένες ιδέες, που συνήθως μένουν στα πλαίσια της θεωρίας και ενίοτε της φαντασίας. Η Κυψέλη παραμένει μια ζωντανή περιοχή με ιστορία και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Τα φώτα στις εισόδους των κατοικιών σίγουρα αποτρέπουν τον όποιο βανδαλισμό, ειδικά σε σημεία με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον τα οποία αναδεικνύονται με τον απαραίτητο φωτισμό, ακόμα και στην περίπτωση που δεν κατοικούνται πια.


Σε κάθε περίπτωση, η τέχνη που παράγει κάθε τόπος, βρίσκεται σε απόλυτη σύνδεση με το κοινωνικό πλαίσιο. Αυτό είναι που καθορίζει την παραγωγή και την επικοινωνία των ιδεών. Πρόκειται για μια δημοκρατική διαδικασία που δεν καθορίζεται από ανώτερες αρχές, αλλά από την πλειοψηφία του κόσμου. Οι βαθιά ριζωμένες νοοτροπίες είναι αυτές που οδηγούν την όποια απόφαση και την εφαρμογή ή μη των νόμων. Ρόλος της τέχνης ίσως να είναι η διαρκής υπενθύμιση της υπέρβασης των ορίων, έξω από προκαθορισμένα πλαίσια και με μια αμφισβήτηση σε οποιαδήποτε αμετακίνητη αρχή. Η φυσική ροή των πραγμάτων ορίζεται από μια διαρκή μετακίνηση, είτε ιδεών, είτε πληθυσμών.



Ελεάννα Μαρτίνου, εικαστικός
www.eleannamartinou.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της συζήτησης γύρω από το πα

Ελένη Μυλωνά, συνέντευξη στην Ελεάννα Μαρτίνου. Περιοδικό ΧΡΟΝΟΣ τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014.

Eπιμέλεια στήλης "Ο καλλιτέχνης του μήνα_Featured artist"της Ελεάννας Μαρτίνου στο Περιοδικό Χρόνος, http://www.chronosmag.eu/ Τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014. Σύνδεσμος: http://www.chronosmag.eu/index.php/l-1200.html ΕΛΕΝΗ ΜΥΛΩΝΑ: «μαθαίνω κάτι καινούργιο με κάθε νέο εργαλείο» Ε.Μα.: Ποιος είναι ο λόγος που σε οδήγησε σε έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την τέχνη; Ε.Μυ.: Μεγάλωσα με μια μητέρα γλύπτρια πολύ αφιερωμένη στη δουλειά της. Η ενασχόληση με την τέχνη, κάθε είδους, ήταν κάτι φυσιολογικό για όλη την οικογένεια. Εγώ ξεκίνησα όμως με τη δημοσιογραφία και η ανάγκη μου να εκφραστώ με εικόνες με οδήγησε στη φωτογραφία και την κινούμενη εικόνα –αρχικά κυρίως στο documentary film– σαν μορφή καταγραφής και επικοινωνίας. Σιγά σιγά όμως, και με την πρώτη μου έκθεση με φωτογραφία στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, μπήκα στον εικαστικό χώρο με ένα καινούριο μέσο για την Ελλάδα την εποχή εκείνη. Ε.Μα.: Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιείς στη δουλειά σου για να εκφραστείς εικαστ

Το Τρίτο Μάτι (1935-1937) περιοδικό τέχνης.

Τέταρτο τεύχος (εξαπλό), Αύγουστος 1937 Το τέταρτο και τελευταίο τεύχος  έχει τίτλο «Ο Νόμος του Αριθμού στη Φύση και στην Τέχνη». Στο «Είδος Εισαγωγής», που επιμελήθηκε ο Χατζηκυράκος-Γκίκας, γίνεται λόγος για το ρόλο και τη σημασία των Αριθμών και της Γεωμετρίας στη Φύση και τη Σκέψη από την εποχή των Πυθαγόρειων φιλοσόφων μέχρι και την «πιο μοντέρνα επιστήμη». Επίσης, αναφέρεται στις ρυθμικές σχέσεις  της Τέχνης του Λόγου, του Χορού, της Μουσικής, της Τεκτονικής και της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής αλλά και της Ζωγραφικής. Ακολουθούν τέσσερεις επεξηγηματικοί πίνακες. Το δεύτερο μέρος, ανοίγει με την «Κατανομή Κανόνος» του Ευκλείδη (325-265 π.Χ.) (η εισαγωγή από Θρ. Γεωργιάδη), ενώ υπάρχει πληθώρα άρθρων σχετικών με το Μαθηματικό Λογισμό στην Αρχιτεκτονική και τη Διακοσμητική («Η Αρμονία εν τη Αρχιτεκτονική Ποιήσει» του Αθ. Γεωργιάδου, «Οι Θεωρίες των Αρμονικών Χαράξεων εις την Αρχιτεκτονική» του Κ. Δοξιάδη, «Η Θεωρία του Αρχιτέκτονος Κ. Α. Δοξιάδη για τη Διαμόρφωσ