Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Για την αναδρομική έκθεση του Γιάννη Τσαρούχη. Περιοδικό Βακχικόν τεύχος #9, Μάρτιος-Μάιος 2010. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Για την αναδρομική έκθεση του Γιάννη Τσαρούχη της Ελεάννας Μαρτίνου
Έργο: Γιάννης Τσαρούχης, λάδι σε πανί, 73εκ επί 100εκ, 1972. Κάποτε ο Stravinsky ρώτησε μια γνωστή μου, πριν δει τα έργα μου, τι είδους ζωγραφική κάνω. Αυτή του είπε : -Δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Ζωγραφίζει όπως όλος ο κόσμος. -Λυπηρό, απήντησε ο Stravinsky. Μιμείται ό,τι είναι της μόδας δηλαδή? Και φαίνεται τόσο έξυπνος... -Όχι, του αποκρίθηκε η γνωστή μου. Κάνει το ανάποδο. Ζωγραφίζει εκ του φυσικού, όπως όλος ο κόσμος. -Θέλετε να πείτε όπως δεν ζωγραφίζει πια κανένας...διόρθωσε ο Stravinsky. Πρέπει να δω το ταχύτερο έργα του. Μ’ενδιαφέρει πολύ ό,τι δεν κάνει όλος ο κόσμος. Γιάννης Τσαρούχης, Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, εκδ.Άγρα, 2006 Πριν λίγο καιρό, επισκέφθηκα με τους μαθητές μου του Ερασιτεχνικού Τμήματος Ζωγραφικής του Δήμου Αμαρουσίου την αναδρομική έκθεση του Γιάννη Τσαρούχη, στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Η έκθεση εκτείνεται σε δύο ορόφους, ενώ στο πέρασμα μεταξύ των δύο προβάλλεται ένα βίντεο-ντοκουμέντο του Δημήτρη Βερνίκου στο οποίο μιλάει ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Στον κάτω όροφο, μπορεί κανείς να δει όλο το ζωγραφικό έργο του Τσαρούχη, μέσα από μια γραμμική πορεία, ξεκινώντας από τα πρώτα του εγχειρήματα σε ηλικία 16 ετών και φτάνοντας έως την ώριμη φάση της δουλειάς του, η οποία τον ανέδειξε σε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες της ελληνικής ζωγραφικής μαζί, βέβαια, με τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, για την κοινή τους εικαστική αντίληψη σε σχέση με το βυζαντινό περίγραμμα. Δηλαδή, σε σχέση με την μαύρη, χρωματισμένη γραμμή που περικλείει την μορφή, όπως στα βυζαντινά βιτρό και την αγιογραφία, στοιχείο το οποίο πρώτος ανέδειξε ανανεώνοντας την έως τότε οπτική αντίληψη ο Henri Matisse. Ιδιαίτερα με συγκίνησε το σκηνογραφικό έργο του Γιάννη Τσαρούχη, το οποίο εκτίθεται στον δεύτερο όροφο της έκθεσης. Αμέτρητες μικροσκοπικές φιγούρες, σαν να έχουν σχεδιαστεί με κεφάλι καρφίτσας, συνθέτουν ένα αχανές ανθρώπινο φαντασμαγορικό τοπίο. Χαζεύοντας, κυριολεκτικά, τα προσχέδια για τις θεατρικές παραστάσεις, ένιωσα να ζωντανεύουν μπροστά μου όλοι αυτοί οι χαρακτήρες, τα κουστούμια, οι μάσκες, οι διαφορετικοί ρόλοι, τα βλέμματα, η σκηνή. Ένιωσα σαν να βλέπω ταυτοχρόνως μπροστά μου τις Καρυάτιδες, τις φιγούρες του Καραγκιόζη, ναύτες και μορφές του υποκόσμου, προσωπεία του αρχαιολληνικού θεάτρου, χορευτές παραδοσιακών ελληνικών χορών, ανώνυμους βυζαντινούς αγίους, διονυσιακές πομπές και όλα αυτά να εμφανίζονται μέσα σε έναν σκοτεινό χώρο βγάζοντας από μέσα τους ένα εκτυφλωτικό φως. Όπως στο μυστικό δωμάτιο στην Πομπηία, έτσι και μπροστά στο έργο του Τσαρούχη, διέκρινα ένα εσωτερικό, κρυμμένο, λαμπερό φως, ίδιο με αυτό των φαγιούμ, των ιερών προσωπείων της Αιγύπτου, μέσα από επάλληλες στρώσεις γήινου, χωμάτινου χρώματος. Όπως στο φρέσκο στον Άγιο Νικόλα τον Ορφανό στη Θεσσαλονίκη, έτσι και στο έργο του Τσαρούχη, έχασα την αίσθηση του χρόνου και του χώρου και μεταφέρθηκα σε ένα σύμπαν όπου κυρίαχη είναι η αντίθεση λευκού και μαύρου, με όλες τις συμβολικές τους προεκτάσεις. Λέει ο Γιάννης Τσαρούχης : «Δεν μου πέρασε ποτέ από το νου ν΄αμφισβητήσω ότι η Δύσις παίζει έναν τεράστιο ρόλο στον πολιτισμό του κόσμου όλου και φυσικά και της Ελλάδος αλλά ο Έλληνας που δεν ξέρει την Ιστορία της Τέχνης του, της Ελληνικής Τέχνης, θα’πρεπε να μην αναφέρει καν το όνομα της Δύσης. Οι μεγάλοι Έλληνες έμαθαν να ξεχνούν τη γνώση αλλά όχι να την αγνοούν». Αναρωτιέμαι, πόσο επίκαιρα είναι τα παραπάνω λόγια και πόσο σοφά, τη στιγμή που πρόσφατα, σε ερώτησή μου για το αν κάποια πρόσωπα επισκέφθηκαν τη συγκεκριμένη έκθεση, η απάντηση που έλαβα ήταν η εξής αφοριστική και αποστομωτική : «Δεν με ενδιαφέρουν οι Έλληνες καλλιτέχνες. Δεν έχουν κάτι να προσφέρουν». Με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Γιάννη Τσαρούχη ένιωσα την ανάγκη να ενημερωθώ περισσότερο για την ιστορία της Ελλάδας και να θεωρήσω πολύ μεγάλη πρόκληση να έχω την πειθαρχία μέσα σε ένα χαοτικό περιβάλλον όπου η εικαστική παιδεία είναι σχεδόν ανύπαρκτη, να μπορώ να γίνομαι όλο και πιο καλός θεατής στα πράγματα και, κυρίως, γνώστης της ιστορίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της συζήτησης γύρω από το πα

Το Τρίτο Μάτι (1935-1937) περιοδικό τέχνης.

Τέταρτο τεύχος (εξαπλό), Αύγουστος 1937 Το τέταρτο και τελευταίο τεύχος  έχει τίτλο «Ο Νόμος του Αριθμού στη Φύση και στην Τέχνη». Στο «Είδος Εισαγωγής», που επιμελήθηκε ο Χατζηκυράκος-Γκίκας, γίνεται λόγος για το ρόλο και τη σημασία των Αριθμών και της Γεωμετρίας στη Φύση και τη Σκέψη από την εποχή των Πυθαγόρειων φιλοσόφων μέχρι και την «πιο μοντέρνα επιστήμη». Επίσης, αναφέρεται στις ρυθμικές σχέσεις  της Τέχνης του Λόγου, του Χορού, της Μουσικής, της Τεκτονικής και της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής αλλά και της Ζωγραφικής. Ακολουθούν τέσσερεις επεξηγηματικοί πίνακες. Το δεύτερο μέρος, ανοίγει με την «Κατανομή Κανόνος» του Ευκλείδη (325-265 π.Χ.) (η εισαγωγή από Θρ. Γεωργιάδη), ενώ υπάρχει πληθώρα άρθρων σχετικών με το Μαθηματικό Λογισμό στην Αρχιτεκτονική και τη Διακοσμητική («Η Αρμονία εν τη Αρχιτεκτονική Ποιήσει» του Αθ. Γεωργιάδου, «Οι Θεωρίες των Αρμονικών Χαράξεων εις την Αρχιτεκτονική» του Κ. Δοξιάδη, «Η Θεωρία του Αρχιτέκτονος Κ. Α. Δοξιάδη για τη Διαμόρφωσ

Ελένη Μυλωνά, συνέντευξη στην Ελεάννα Μαρτίνου. Περιοδικό ΧΡΟΝΟΣ τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014.

Eπιμέλεια στήλης "Ο καλλιτέχνης του μήνα_Featured artist"της Ελεάννας Μαρτίνου στο Περιοδικό Χρόνος, http://www.chronosmag.eu/ Τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014. Σύνδεσμος: http://www.chronosmag.eu/index.php/l-1200.html ΕΛΕΝΗ ΜΥΛΩΝΑ: «μαθαίνω κάτι καινούργιο με κάθε νέο εργαλείο» Ε.Μα.: Ποιος είναι ο λόγος που σε οδήγησε σε έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την τέχνη; Ε.Μυ.: Μεγάλωσα με μια μητέρα γλύπτρια πολύ αφιερωμένη στη δουλειά της. Η ενασχόληση με την τέχνη, κάθε είδους, ήταν κάτι φυσιολογικό για όλη την οικογένεια. Εγώ ξεκίνησα όμως με τη δημοσιογραφία και η ανάγκη μου να εκφραστώ με εικόνες με οδήγησε στη φωτογραφία και την κινούμενη εικόνα –αρχικά κυρίως στο documentary film– σαν μορφή καταγραφής και επικοινωνίας. Σιγά σιγά όμως, και με την πρώτη μου έκθεση με φωτογραφία στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, μπήκα στον εικαστικό χώρο με ένα καινούριο μέσο για την Ελλάδα την εποχή εκείνη. Ε.Μα.: Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιείς στη δουλειά σου για να εκφραστείς εικαστ