Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σκέψεις για την (καλλιτεχνική) δράση. Της Ελεάννας Μαρτίνου.




Δράση είναι η κίνηση και η ενέργεια που προκαλείται, ως αποτέλεσμα της βίαιης ρήξης κάποιων ορίων. Η επανατοποθέτηση καινούριων ορίων και νέων συνθηκών είναι το αποτέλεσμα της δράσης, αλλά και η προυπόθεση για τη δημιουργία μιας νέας δράσης. 

1. Σε επίπεδο σωματικότητας, τα όρια δομούνται αρχικά από το ίδιο το ανθρώπινο κορμί. Το δέρμα είναι το όριο κάθε ανθρώπινης μορφής. Με το πέρασμα του χρόνου μετακινείται συνεχώς και επαναδομείται η δερμάτινη μεμβράνη που μας χωρίζει από τις άλλες μορφές ζωής, μέσω της αναπνοής και μέσω της φθοράς της ύλης. 

2. Σε επίπεδο σκέψης, δράση υπάρχει όταν γκρεμίζεται μία βεβαιότητα και αντικαθίσταται από ερωτήματα που καλούνται να απαντηθούν προσωρινά από μια άλλη βεβαιότητα, η οποία μέσα από τη δράση, οδηγεί σε νέα ερωτήματα και ούτω καθεξής. Ο δημιουργικός άνθρωπος είναι ικανός να δράσει μόνο εφόσον έχει δομήσει όρια μέσω της παιδείας. Η έλλειψη ορίων δεν συνδέεται με την απόκτηση ελευθερίας μέσω της δράσης, αλλά με έναν αισθητισμό της ελευθερίας, δηλαδή, με μια ελευθεριότητα. Η ελευθεριότητα συχνά συνοδεύεται με χρήση χημείας, που νεκρώνει συνειδητά την ενέργεια του σώματος και οδηγεί σε έλλειψη σκέψης ή προθυμίας για αλλαγή και επομένως είναι μια βαθιά συντηρητική πράξη, που αποφεύγει τη δράση και τη μετακίνηση προς οποιαδήποτε αλλαγή.
 
Η αληθινή δημιουργική διαδικασία που φέρει εν δυνάμει κάθε άνθρωπος, τελείται μέσω της δράσης και της κίνησης, που μετακινεί βεβαιότητες κοινωνικών δομών και τρόπου ζωής, καθώς και κοινωνικών ρόλων των φύλων. Ο δημιουργικός άνθρωπος δεν έχει κοινωνικό φύλο, παρά μόνο ως βιολογική δομή, που βαραίνει ως διαχωρισμός όσο ανάμεσα σε έναν άνθρωπο γαλανομάτη και έναν καστανό.


Το ανθρώπινο Σώμα είναι το σύνολο ύλης και σκέψης. Σε μία (καλλιτεχνική) δράση, το Σώμα υπάρχει ως υλικό διάδρασης μεταξύ των ανθρώπων, με σκοπό το υποκείμενο να κατορθώσει να επιβάλλει τη δική του οπτική για τα πράγματα η οποία συγκρούεται με άλλες οπτικές και επικρατεί τελικά, σε βάθος χρόνου, αυτή η οπτική που έχει τη μεγαλύτερη δύναμη ενέργειας, ώστε να επιδράσει στο σύνολο του Σώματος της κοινωνίας, μέχρι να αναιρεθεί από μία άλλη μεγαλύτερη δύναμη ενέργειας και δράσης. 

Η πολιτική πράξη και δράση οφείλει να μετακινήσει τα όρια. Στην Ελλάδα, η αγάπη για την ελευθερία σε επίπεδο σκέψης, δρα ενάντια στη δομή μιας πατριαρχικής κοινωνίας όπου η σκέψη απουσιάζει και οι ρυθμοί της ζωής είναι τέτοιοι, που να οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην κάλυψη των βιοποριστικών αναγκών και μόνο.

Τα τελευταία χρόνια, οι χορηγίες μεγάλων διοργανώσεων σε κοινοτικές δράσεις, έχουν ως αποτέλεσμα τον άμεσο έλεγχο και καθοδήγηση σύμφωνα με οικονομικά συμφέροντα. Στη μόδα των ομαδικών (καλλιτεχνικών) πρότζεκτ καλείται να απαντήσει η ίδια η δημιουργική διαδικασία ενός υποκειμένου που δρα, δομώντας τη δική του προσωρινή αυτόνομη ζώνη, ως προιόν σκέψης και ερωτημάτων. Όταν αυτά τα ερωτήματα συνδέονται με τον άνθρωπο, παύουν να αφορούν μόνο το υποκείμενο και συνδέονται με το σύνολο της ανθρώπινης κοινότητας και του τρόπου ζωής που καλείται ο καθένας ελεύθερα να επιλέξει.

Η σύνδεση μεταξύ της επιλογής του υποκειμένου και της επιρροής της στο σύνολο, συμβαίνει ως εξάπλωση μιας ενέργειας, δηλαδή, ως δράση.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της συζήτησης γύρω από το πα

Το Τρίτο Μάτι (1935-1937) περιοδικό τέχνης.

Τέταρτο τεύχος (εξαπλό), Αύγουστος 1937 Το τέταρτο και τελευταίο τεύχος  έχει τίτλο «Ο Νόμος του Αριθμού στη Φύση και στην Τέχνη». Στο «Είδος Εισαγωγής», που επιμελήθηκε ο Χατζηκυράκος-Γκίκας, γίνεται λόγος για το ρόλο και τη σημασία των Αριθμών και της Γεωμετρίας στη Φύση και τη Σκέψη από την εποχή των Πυθαγόρειων φιλοσόφων μέχρι και την «πιο μοντέρνα επιστήμη». Επίσης, αναφέρεται στις ρυθμικές σχέσεις  της Τέχνης του Λόγου, του Χορού, της Μουσικής, της Τεκτονικής και της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής αλλά και της Ζωγραφικής. Ακολουθούν τέσσερεις επεξηγηματικοί πίνακες. Το δεύτερο μέρος, ανοίγει με την «Κατανομή Κανόνος» του Ευκλείδη (325-265 π.Χ.) (η εισαγωγή από Θρ. Γεωργιάδη), ενώ υπάρχει πληθώρα άρθρων σχετικών με το Μαθηματικό Λογισμό στην Αρχιτεκτονική και τη Διακοσμητική («Η Αρμονία εν τη Αρχιτεκτονική Ποιήσει» του Αθ. Γεωργιάδου, «Οι Θεωρίες των Αρμονικών Χαράξεων εις την Αρχιτεκτονική» του Κ. Δοξιάδη, «Η Θεωρία του Αρχιτέκτονος Κ. Α. Δοξιάδη για τη Διαμόρφωσ

Ελένη Μυλωνά, συνέντευξη στην Ελεάννα Μαρτίνου. Περιοδικό ΧΡΟΝΟΣ τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014.

Eπιμέλεια στήλης "Ο καλλιτέχνης του μήνα_Featured artist"της Ελεάννας Μαρτίνου στο Περιοδικό Χρόνος, http://www.chronosmag.eu/ Τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014. Σύνδεσμος: http://www.chronosmag.eu/index.php/l-1200.html ΕΛΕΝΗ ΜΥΛΩΝΑ: «μαθαίνω κάτι καινούργιο με κάθε νέο εργαλείο» Ε.Μα.: Ποιος είναι ο λόγος που σε οδήγησε σε έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την τέχνη; Ε.Μυ.: Μεγάλωσα με μια μητέρα γλύπτρια πολύ αφιερωμένη στη δουλειά της. Η ενασχόληση με την τέχνη, κάθε είδους, ήταν κάτι φυσιολογικό για όλη την οικογένεια. Εγώ ξεκίνησα όμως με τη δημοσιογραφία και η ανάγκη μου να εκφραστώ με εικόνες με οδήγησε στη φωτογραφία και την κινούμενη εικόνα –αρχικά κυρίως στο documentary film– σαν μορφή καταγραφής και επικοινωνίας. Σιγά σιγά όμως, και με την πρώτη μου έκθεση με φωτογραφία στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, μπήκα στον εικαστικό χώρο με ένα καινούριο μέσο για την Ελλάδα την εποχή εκείνη. Ε.Μα.: Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιείς στη δουλειά σου για να εκφραστείς εικαστ