Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Από την Ακαδημία Πλάτωνος στην Ιλεάνα Τούντα, της Ελεάννας Μαρτίνου

«Ξανά» της Γιούλας Χατζηγεωργίου ή αλλιώς, η μετατροπή του πένθους (στάχτη) σε προσόν μέσα από καινούρια σχήματα-γεωγραφία. Δημιουργώντας ένα ονειρικό τοπίο, το έργο με ταξίδεψε μακριά από την άχαρη πραγματικότητα και με ώθησε να σκεφτώ, ρεμβάζοντας την κίνηση της στάχτης, το ρευστό, το εφήμερο, τη φυσική ροή των πραγμάτων. Σοφή επιλογή το να μην ξεπερνούν σε διάρκεια τα 5 λεπτά τα έργα που εκτέθηκαν πρόσφατα στην Ακαδημία πλάτωνος, πιο μαζεμένα σε διάρκεια και πολύ πιο μεστά σε νόημα, μέσα από ένα παιχνίδι με το χρόνο, όπως όταν το παιδί χτίζει, γκρεμίζει και επανασυνθέτει, αφήνοντας πάντοτε ανοιχτό το ενδεχόμενο της αλλαγής, ξανά και ξανά. Πιθανόν ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο να αδικήσει τη συνολική ενέργεια του έργου, σημαντικό στοιχείο της οποίας είναι η χρονική διάρκεια και η συνεχής μεταβολή σχημάτων που με μετέφεραν τόσο στο μικρόκοσμο όσο και στο μακρόκοσμο, μέσα από μια κλίμακα που άλλες στιγμές ήταν μικρή και άλλες μεγάλη, όσο σε ένα πλανητικό σύστημα.


Και ύστερα, κοιτώντας το ζωγραφικό έργο του Πάνου Φαμέλη στη γκαλερί Ιλεάνα Τούντα, να με ρουφάει μέσα στην τεραστίων διαστάσεων εικόνα, που στιγμιαία μου έφερε στο μυαλό ταυτόχρονα, ανθρώπινα κορμιά σε σήψη, σκοτωμένο κρέας, ψευδαίσθηση θανάτου μέσα από κυκλικές, κυματοειδείς, εμμονικά επαναλαμβανόμενες κινήσεις του ζωγράφου που γλυπτικά εναποθέτει τη σάρκα με λάδι, δημιουργώντας μια ανάγλυφη επιφάνεια, στην οποία τόσο το παιχνίδι του φυσικού φωτός ανάμεσα στις ανάγλυφες φόρμες που διαλύονται όσο και το χρώμα, με ταξίδεψαν ακαριαία στον θάνατο αυτό του εαυτού που πεθαίνει και επαναγεννάται μετά από μια βαθιά ερωτική πράξη, υμνώντας τη χαρά της ζωής και την επίγνωση του εφήμερου χαρακτήρα της.
                                       Πάνος, Φαμέλης, "Το Κύμα", Ιλεάνα Τούντα, 2013

 Πολύ πιο ωμά στο έργο του Μπάμπη Βενετόπουλου στην Ακαδημία Πλάτωνος, με τη συναισθηματική αποστασιοποίηση και την ψυχρότητα που προκαλεί το μέσο της ψηφιακής τεχνολογίας, χάνεται η αίσθηση του χρόνου μπροστά σε μια οθόνη όπου γυμνές ανθρώπινες μαριονέτες στοιβάζονται η μια πάνω στην άλλη, μέσα σε ένα δωμάτιο όπου πολύ σωστά δεν υπάρχει κανένας ήχος, κι όμως το ίδιο το έργο, μου έβγαλε έναν επαναλαμβανόμενο νοητό κρότο κάθε φορά που ένα κορμί καταγκρεμιζόταν στο κενό, με την ίδια συχνότητα που έχει ο χτύπος της καρδιάς.
                                     Μπάμπης Βενετόπουλος, "Πεσόντες", 2012


Σε ένα άλλο ξύλινο σπιτάκι μέσα στην ακαδημία πλάτωνος-οι αρχιτέκτονες του οποίου σεβάστηκαν απόλυτα την αυτονομία κάθε καλλιτεχνικής πρότασης, αλλά και της διαδρομής της έκθεσης που δεν ήταν γραμμική (οι αρχιτέκτονες Παρμενίδης-Longuepee)- έμεινα για αρκετή ώρα μπροστά στο έργο της Κατερίνας Αθανασοπούλου, όπου μέσα σε ένα ονειρικό αστικό τοπίο, ένα τρόλευ-κούφιο κλουβί ξεκινάει μια αδιέξοδη διαδρομή, μέσα σε έναν χώρο όπου η ανθρώπινη παρουσία υπονοείται από θραύσματα αγαλμάτων που μεταφέρονται με γερανούς σε άγνωστη κατεύθυνση, κρεμασμένα με αλυσίδες, οδηγούμενα σε έναν στρόβιλο μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία που εξαφανίζονται και επανεμφανίζονται όπως τα σχήματα που δημιουργούν στον ουρανό τα αποδημητικά πουλιά.
                            Κατερίνα Αθανασοπούλου, "Αποδημία" (στιγμιότυπο), 2012


Και τέλος, στον πρώτο όροφο της γκαλερί Ιλεάνα Τούντα, στην ομαδική έκθεση με τίτλο «αρχιτεκτονικό αντικείμενο», σε δύο απέναντι τοίχους, κάνοντας διάλογο μεταξύ τους, τα έργα της Μάρως Φασουλή και του Αλέξανδρου Λάιου.

 Η Μάρω Φασουλή, δημιουργώντας φως, αντίστοιχο με τη λευκότητα του μαρμάρου όταν φωτίζεται από τον ήλιο, παραθέτει το απόλυτο, μεταλλικό σκοτάδι με γραφίτη, παγώνοντας τον χρόνο και βγάζοντας στην αίσθησή μου μια οικειότητα με ένα μέρος που νομίζω ότι το έχω ξαναδεί, αλλά και μια απόσταση, μια απαγόρευση να πλησιάσω περισσότερο. Πλησιάζοντας κοντά στα σχέδια που είναι κρεμασμένα στον τοίχο, αντιλαμβάνομαι μικρές ρωγμές, ανεπαίσθητες, ανάμεσα στη μεταλλική επιφάνεια που από μόνη της αντανακλά το φως του δωματίου μέσα από τις ελαφρώς ανάγλυφες γραμμές που δημιουργεί το πάτημα του μολυβιού, αλλά και εσωτερικό φως, της απόλυτα λευκής φόρμας που γίνεται ένα με τη γλυπτική φόρμα που παρατίθεται απένατι από τα σχέδια, 3 συνολικά, όπως σε ένα τέμπλο ιερού ναού όπου βρίσκεται το τριπλό ξυλόγλυπτο μπροστά στην αγία τράπεζα. Και ακριβώς όπως στη αγία τράπεζα απαγορεύεται η οικειότητα αλλά και αναιρείται ταυτοχρόνως, έτσι και στη λευκή, κλειστή, θεόκλειστη οικεία της Μάρως Φασουλή, το μόνο άνοιγμα είναι μια ρωγμή στο κέντρο, όπου μόνο το μάτι επιτρέπεται να τη διατρέξει και όχι η φυσική παρουσία του θεατή, ο οποίος έχει το δικαίωμα μόνο περιμετρικά να περπατήσει το γλυπτό και να απομακρυνθεί.
                              Μάρω Φασουλή, άποψη εγκατάστασης, Ιλεάνα Τούντα, 2013


Ο Αλέξανδρος Λάιος, σε διάλογο με τη Μάρω Φασουλή,  παραθέτει μια γλυπτική εγκατάσταση από σχέδια από γραφίτη στον απέναντι τοίχο, όπου μέταλλο και αέρας είναι ένα.  Το ξύλινο πάτωμα της οικείας που αποτυπώνεται παγώνει το χρόνο και αυτομάτως δημιουργεί απόσταση, κάνοντας διάλογο στην παράθεση των σχεδίων του πατώματος με μια φόρμα στο πάτωμα του χώρου της γκαλερί, η οποία με παρέπεμψε σε μια μεγάλη πινακίδα δρόμου ή ένα λάβαρο, άχρονο, από σκληρό μάρμαρο λευκό, το οποίο δημιουργεί μια ελαχιστη σχισμή επάνω στο μαλακό υλικό σαν μαξιλάρι όπου βυθίζεται και το οποίο σχεδιάζει όπως όταν με ένα πολύ καλά ξυσμένο μολύβι και πατώντας το χαρτί, έρχεται αυτή η οριακή στιγμή, λίγο πριν το χαρτί σκιστεί.
           Αλέξανδρος Λάιος, άποψη εγκατάστασης, Ιλεάνα Τούντα, 2013


Σημείωση: Αναφέρομαι σε έργα που ξεχώρισα στις δύο εκθέσεις που επισκέφτηκα πρόσφατα και είναι οι εξής:
 1. «Εικαστικοί Διάλογοι» στο πλαίσιο της Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος-Η Πολιτεία και ο Πολίτης» σε διοργάνωση της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάσση
2. Γκαλερί Ιλεάνα Τούντα, ατομική έκθεση Πάνου Φαμέλη στο ισόγειο και ομαδική έκθεση με τίτλο «αρχιτεκτονικό αντικείμενο» σε επιμέλεια Κατερίνας Νίκου στον πρώτο όροφο.
Παραθέτω τις σκέψεις μου ως θεατής και σε καμμία περίπτωση ως κριτικός ή ιστορικός τέχνης, αφήνω άλλωστε το επικίνδυνο αυτό έργο στους αυτοχαρακτηριζόμενους ως "ειδικούς".

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της συζήτησης γύρω από το πα

Το Τρίτο Μάτι (1935-1937) περιοδικό τέχνης.

Τέταρτο τεύχος (εξαπλό), Αύγουστος 1937 Το τέταρτο και τελευταίο τεύχος  έχει τίτλο «Ο Νόμος του Αριθμού στη Φύση και στην Τέχνη». Στο «Είδος Εισαγωγής», που επιμελήθηκε ο Χατζηκυράκος-Γκίκας, γίνεται λόγος για το ρόλο και τη σημασία των Αριθμών και της Γεωμετρίας στη Φύση και τη Σκέψη από την εποχή των Πυθαγόρειων φιλοσόφων μέχρι και την «πιο μοντέρνα επιστήμη». Επίσης, αναφέρεται στις ρυθμικές σχέσεις  της Τέχνης του Λόγου, του Χορού, της Μουσικής, της Τεκτονικής και της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής αλλά και της Ζωγραφικής. Ακολουθούν τέσσερεις επεξηγηματικοί πίνακες. Το δεύτερο μέρος, ανοίγει με την «Κατανομή Κανόνος» του Ευκλείδη (325-265 π.Χ.) (η εισαγωγή από Θρ. Γεωργιάδη), ενώ υπάρχει πληθώρα άρθρων σχετικών με το Μαθηματικό Λογισμό στην Αρχιτεκτονική και τη Διακοσμητική («Η Αρμονία εν τη Αρχιτεκτονική Ποιήσει» του Αθ. Γεωργιάδου, «Οι Θεωρίες των Αρμονικών Χαράξεων εις την Αρχιτεκτονική» του Κ. Δοξιάδη, «Η Θεωρία του Αρχιτέκτονος Κ. Α. Δοξιάδη για τη Διαμόρφωσ

Ελένη Μυλωνά, συνέντευξη στην Ελεάννα Μαρτίνου. Περιοδικό ΧΡΟΝΟΣ τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014.

Eπιμέλεια στήλης "Ο καλλιτέχνης του μήνα_Featured artist"της Ελεάννας Μαρτίνου στο Περιοδικό Χρόνος, http://www.chronosmag.eu/ Τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014. Σύνδεσμος: http://www.chronosmag.eu/index.php/l-1200.html ΕΛΕΝΗ ΜΥΛΩΝΑ: «μαθαίνω κάτι καινούργιο με κάθε νέο εργαλείο» Ε.Μα.: Ποιος είναι ο λόγος που σε οδήγησε σε έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την τέχνη; Ε.Μυ.: Μεγάλωσα με μια μητέρα γλύπτρια πολύ αφιερωμένη στη δουλειά της. Η ενασχόληση με την τέχνη, κάθε είδους, ήταν κάτι φυσιολογικό για όλη την οικογένεια. Εγώ ξεκίνησα όμως με τη δημοσιογραφία και η ανάγκη μου να εκφραστώ με εικόνες με οδήγησε στη φωτογραφία και την κινούμενη εικόνα –αρχικά κυρίως στο documentary film– σαν μορφή καταγραφής και επικοινωνίας. Σιγά σιγά όμως, και με την πρώτη μου έκθεση με φωτογραφία στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, μπήκα στον εικαστικό χώρο με ένα καινούριο μέσο για την Ελλάδα την εποχή εκείνη. Ε.Μα.: Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιείς στη δουλειά σου για να εκφραστείς εικαστ