Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φρανκίνο Γκαφόρι, Τα πειράματα του Πυθαγόρα πάνω στις σχέσεις των ήχων.

Ο Βοήθιος αναφέρει πως μια μέρα ο Πυθαγόρας παρατήρησε ότι τα σφυριά ενός σιδερά, χτυπώντας στο αμόνι, παρήγαγαν διαφορετικούς ήχους, και αντιλήφθηκε ότι οι σχέσεις μεταξύ της γκάμας των παραγόμενων ήχων ήταν ανάλογες με το βάρος των σφυριών. Ο Βοήθιος αναφέρει επίσης ότι οι πυθαγόρειοι γνώριζαν πως διαφορετικοί μουσικοί τόνοι επιδρούν διαφορετικά στην ψυχολογία των ατόμων, και μιλούσαν για ρυθμούς σκληρούς και ρυθμούς ήπιους, ρυθμούς κατάλληλους να διαπαιδαγωγήσουν ρωμαλέα παιδιά και ρυθμούς μαλθακούς και λάγνους.

Φρανκίνο Γκαφόρι, Τα πειράματα του Πυθαγόρα πάνω στις σχέσεις των ήχων, από τη Theorica Musicae, 1492. Μιλάνο, Εθνική Βιβλιοθήκη Μπραιντένσε




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ": ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΕΑΝΝΑ ΜΑΡΤΙΝΟΥ 16.11.2025

Συνάντησα τον Τάκη Ευσταθίου την πιο κατάλληλη στιγμή: λίγο πριν την παράδοση της διδακτορικής μου διατριβής που αφορά τους έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες της διασποράς, κυρίως στη Νέα Υόρκη. Τον ευγνωμονώ για τη συμβολή του και για τις γνώσεις που μοιράζεται απλόχερα μαζί μου από την μακρόχρονη εμπειρία του στον εικαστικό χώρο σε Ελλάδα και Αμερική. Ως ελάχιστο ευχαριστώ ζωγράφισα το πορτρέτο του: "Τάκης Ευσταθίου", μελάνι σε χαρτί, Ελεάννα Μαρτίνου, 2025. Ο ελληνοαμερικανός Τάκης Ευσταθίου (γεν. Αθήνα 1944, με ρίζες από τον Πόντο, τη Ρωσία και τη Μυτιλήνη) είναι γνωστός στην Ελλάδα περισσότερο για τη συμβολή του στην ανάδειξη του έργου του συγγραφέα Λευκάδιου Χερν (1850-1904), μια συμβολή που δεν περιορίστηκε μόνο στη Λευκάδα και για την οποία έλαβε βράβευση από τον αυτοκράτoρα της Ιαπωνίας. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ακόμα αρκετά γνωστό παρά μόνο στον εξειδικευμένο κύκλο του ελληνικού εικαστικού χώρου, είναι πως ο Τάκης Ευσταθίου είναι μάλλον ο πρώτος άνθρωπος που ...

Το Παιχνίδι Των Ορίων Και Η Αίσθηση Του Μέτρου. Παρουσίαση της Ελεάννας Μαρτίνου στους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών Αθήνας

[Παρουσίαση της Ελεάννας Μαρτίνου στους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών Αθήνας, στα πλαίσια του μαθήματος Τέχνη και Χώρος (εαρινό εξάμηνο), διδάσκων : Τάκης Κουμπής ] 9 Απριλίου 2013, Πειραιώς 256, Αίθουσα μαθημάτων Μ.Ε.Τ.,  Α.Σ.Κ.Τ. --> Όπως σε μια ανθρώπινη σχέση, τα εμπόδια και η σύγκρουση σε μαθαίνουν να κινείσαι και να συζητάς, έτσι και στην κατασκευή μιας εικόνας, η ισορροπία εμφανίζεται τη στιγμή εκείνη που τα πυκνώματα και τα αραιώματα βρίσκουν το μέτρο τους. Ο μουσικός Τζόν Κέιτζ ισχυρίζεται : « Δεν υπάρχει αυτό που λέμε σιωπή. Πάντοτε κάτι συμβαίνει και δημιουργεί ήχους » . Ο Κειτζ περιέγραψε πως, ακόμα και σε ένα απομονωμένο από τους ήχους δωμάτιο, ακόμα και τότε άκουγε δύο πράγματα: τον ήχο της καρδιάς του και την πορεία του αίματός του στο κεφάλι του. Παρόμοια, δεν υπάρχει ο άδειος χώρος. Από την ώρα που ένα ανθρώπινο μάτι κοιτάζει, πάντα υπάρχει κάτι που μπορεί να δει. Το να κοιτάζεις κάτι που είναι “άδειο” σημαί...

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της ...