Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λαβύρινθος, ο σύγχρονος μετρονόμος. Της Ελεάννας Μαρτίνου, 2017.


Το βίντεο "Immigration / Constellation_Human Labyrinth" παρουσιάστηκε στη Βενετία, στην ομαδική έκθεση Liquid Rooms-The Labyrinth, Palazzo Ca' Zanardi, 1-30 Μαρτίου 2018, σε επιμέλεια των Luca Curci & Andrea Chinellato.

Αρχικά, δημιουργήθηκε το 2017 ως επίσημο βίντεο του Γιώργου Νταλάρα. (αναλυτικά: https://www.youtube.com/watch?v=KlyB_dL3PCM)

Λαβύρινθος, ο σύγχρονος μετρονόμος
Της Ελεάννας Μαρτίνου, Ιούνιος 2015

Κάπου ανάμεσα στις διαχωριστικές γραμμές υπάρχει κενό. Σε αυτό το ιδεατό εργαστήριο, καλείται η σκέψη να επιστρέψει στην πρωταρχική της μορφή, εκεί όπου ο ήχος των κρουστών οδηγεί την στρατιωτική πομπή μέσα στα χρόνια. 

Ο πρώτος γλύπτης βασίζεται στον ήχο των κρουστών, που επιδρά στη μεμβράνη του εσωτερικού του αυτιού και καλείται να μεταμορφώσει σε εικόνα την ανεπαίσθητη παλλόμενη κίνηση της αφής και της επίδρασης του ήχου στο λαβύρινθο. 

Το σώμα εμφανίζει το ίχνος αυτής της μεταμόρφωσης σε ύλη. Κάθε ανάσα δομεί το κενό ανάμεσα, τη σηματοδότηση της στιγμής όπου καλείται να μεταμορφωθεί και να μεταμορφώσει το εδώ και τώρα σε αέναο. Κάθε χτύπος της καρδιάς είναι ο μετρονόμος. Κάθε αγαπημένος, το πρόσωπο. Και όλα τα πρόσωπα μαζί, ο λαβύρινθος. 

Η εικόνα του εσωτερικού του εγκεφάλου, σύνολο συνάψεων και έκλαμψης, εναλλαγής φωτός και απόλυτου σκότους. Η σύνδεση μεταξύ των σημείων πάντοτε εύπλαστη και σε διαρκή μετακίνηση. Κάθε ανάσα βαθαίνει δημιουργώντας την πρωταρχική δομή, διαστέλλοντας το χρόνο. Και ύστερα είναι το εδώ και τώρα, η ταχύτητα της διαδικασίας, η συμπυκνωμένη γνώση του υλικού που το μετατρέπει σε αχειροποίητο, το επαναφέρει στον αρχικό ήχο. 

Ο ρυθμός εναλλάσσεται χωρίς αρχή και τέλος. Ο κεντρικός άξονας του δερβίση μένει σταθερός ενώ το σώμα διαλύεται κι εξακτινώνεται στο χώρο. Η σπείρα ενώνεται με μακρινούς πλανήτες και τα μικροσκοπικά συστατικά του αίματος καταλήγουν ρυθμικά στους κροτάφους. Το περπάτημα στο σκοτεινό δωμάτιο και η αφή του αέρα. Η καταγραφή της λέξης στο χαρτί με γραφίτη και το ταυτόχρονο μουτζούρωμα της γραφής που την επαναφέρει σε εικόνα. Το κάθε γράμμα εικονοποίηση της προσωπικής γραφής του σώματος, λαβύρινθος. 

Η σκέψη συμπυκνωμένη σε χειρονομία. Το περπάτημα στο περίκλειστο δωμάτιο όπου ο κατακερματισμένος χώρος δομείται από σύμπλεγμα κλαδιών δεμένα με χαρτοταινία, η αρχή του τούνελ. Το φως αχνοφαίνεται σαν αστρική σκόνη, η αφή ο μόνος οδηγός και σκέψη, λαβύρινθος. 

Εγκαταλελειμμένο μεταλλείο ασημιού στο Λαύριο και ο ήχος του τρένου. Ο ήχος των ασημένιων κερμάτων και το λαμπύρισμα όταν περιστρέφονται. Ξύλο και μέταλλο, λαβύρινθος. Η εξόρυξη του μεταλλεύματος, στοές, λαβύρινθος. 

Φούρνοι, ίχνη από κατοικίες, κοιλώματα, εγκατάσταση. Φούρνος στο Λαύριο, σύγχρονη εγκατάσταση. Μόλυβδος, μαγνήσιο, κάδμιο, ψευδάργυρος, άργυρος. Κι ύστερα ο ήχος της βροχής, ψηφιακή προβολή στο Φούρνο/Λαβύρινθο όπου το δίκτυο συνδέει την επανάσταση των δούλων της Λαυρεωτικής το 413 π.Χ. με τη σύγχρονη φυλακή. 

Σύμπλεγμα ξύλινων κλαδιών στο εσωτερικό του φούρνου, λαβύρινθος. Τα Εργαστήρια, το Λαύριο, λαβύρινθος. Μετρονόμος.


Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια "Μινώταυροι στο Λαβύρινθο" (παιδικό) και "Αναζητώντας τον Μινώταυρο" (ενηλίκων), πραγματοποιήθηκαν στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 11 & 18 Μαρτίου 2017, σε επιμέλεια, συντονισμό και διδασκαλία της Ελεάννας Μαρτίνου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Παιχνίδι Των Ορίων Και Η Αίσθηση Του Μέτρου. Παρουσίαση της Ελεάννας Μαρτίνου στους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών Αθήνας

[Παρουσίαση της Ελεάννας Μαρτίνου στους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών Αθήνας, στα πλαίσια του μαθήματος Τέχνη και Χώρος (εαρινό εξάμηνο), διδάσκων : Τάκης Κουμπής ] 9 Απριλίου 2013, Πειραιώς 256, Αίθουσα μαθημάτων Μ.Ε.Τ.,  Α.Σ.Κ.Τ. --> Όπως σε μια ανθρώπινη σχέση, τα εμπόδια και η σύγκρουση σε μαθαίνουν να κινείσαι και να συζητάς, έτσι και στην κατασκευή μιας εικόνας, η ισορροπία εμφανίζεται τη στιγμή εκείνη που τα πυκνώματα και τα αραιώματα βρίσκουν το μέτρο τους. Ο μουσικός Τζόν Κέιτζ ισχυρίζεται : « Δεν υπάρχει αυτό που λέμε σιωπή. Πάντοτε κάτι συμβαίνει και δημιουργεί ήχους » . Ο Κειτζ περιέγραψε πως, ακόμα και σε ένα απομονωμένο από τους ήχους δωμάτιο, ακόμα και τότε άκουγε δύο πράγματα: τον ήχο της καρδιάς του και την πορεία του αίματός του στο κεφάλι του. Παρόμοια, δεν υπάρχει ο άδειος χώρος. Από την ώρα που ένα ανθρώπινο μάτι κοιτάζει, πάντα υπάρχει κάτι που μπορεί να δει. Το να κοιτάζεις κάτι που είναι “άδειο” σημαί...

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της ...

MASAAKI NODA Interview to Eleanna Martinou, October 2025

1. E.M. The Messenger Hermes is characterized by the movement of this ethereal figure who ran to deliver messages and thus became the connecting link between people, regardless of their social class, since the divine interacts with the human. How did the messenger Hermes serve as inspiration for your sculpture “The Spirit of Hermes” and how do you connect him to your work? M.N. Takis Efstathiou brought me first Visit in Greece 1995 at that time Greek mythology became real that inspired me well and all gods include Hermes parfected well with my artistic movement. 2. E.M. How does the material you have selected relate to and serve the content of “The Spirit of Hermes”? M.N. Mirror finished Stainless steel is shine and strong sureface if keeped clean by water that is parmanentry stay there. Shape of movement and shiny surface like a Hermes. 3. E.M. What "Greek" elements did you choose to highlight in this particular work, which is permanently located at the s...