Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λαβύρινθος, ο σύγχρονος μετρονόμος. Της Ελεάννας Μαρτίνου, 2017.


Το βίντεο "Immigration / Constellation_Human Labyrinth" παρουσιάστηκε στη Βενετία, στην ομαδική έκθεση Liquid Rooms-The Labyrinth, Palazzo Ca' Zanardi, 1-30 Μαρτίου 2018, σε επιμέλεια των Luca Curci & Andrea Chinellato.

Αρχικά, δημιουργήθηκε το 2017 ως επίσημο βίντεο του Γιώργου Νταλάρα. (αναλυτικά: https://www.youtube.com/watch?v=KlyB_dL3PCM)

Λαβύρινθος, ο σύγχρονος μετρονόμος
Της Ελεάννας Μαρτίνου, Ιούνιος 2015

Κάπου ανάμεσα στις διαχωριστικές γραμμές υπάρχει κενό. Σε αυτό το ιδεατό εργαστήριο, καλείται η σκέψη να επιστρέψει στην πρωταρχική της μορφή, εκεί όπου ο ήχος των κρουστών οδηγεί την στρατιωτική πομπή μέσα στα χρόνια. 

Ο πρώτος γλύπτης βασίζεται στον ήχο των κρουστών, που επιδρά στη μεμβράνη του εσωτερικού του αυτιού και καλείται να μεταμορφώσει σε εικόνα την ανεπαίσθητη παλλόμενη κίνηση της αφής και της επίδρασης του ήχου στο λαβύρινθο. 

Το σώμα εμφανίζει το ίχνος αυτής της μεταμόρφωσης σε ύλη. Κάθε ανάσα δομεί το κενό ανάμεσα, τη σηματοδότηση της στιγμής όπου καλείται να μεταμορφωθεί και να μεταμορφώσει το εδώ και τώρα σε αέναο. Κάθε χτύπος της καρδιάς είναι ο μετρονόμος. Κάθε αγαπημένος, το πρόσωπο. Και όλα τα πρόσωπα μαζί, ο λαβύρινθος. 

Η εικόνα του εσωτερικού του εγκεφάλου, σύνολο συνάψεων και έκλαμψης, εναλλαγής φωτός και απόλυτου σκότους. Η σύνδεση μεταξύ των σημείων πάντοτε εύπλαστη και σε διαρκή μετακίνηση. Κάθε ανάσα βαθαίνει δημιουργώντας την πρωταρχική δομή, διαστέλλοντας το χρόνο. Και ύστερα είναι το εδώ και τώρα, η ταχύτητα της διαδικασίας, η συμπυκνωμένη γνώση του υλικού που το μετατρέπει σε αχειροποίητο, το επαναφέρει στον αρχικό ήχο. 

Ο ρυθμός εναλλάσσεται χωρίς αρχή και τέλος. Ο κεντρικός άξονας του δερβίση μένει σταθερός ενώ το σώμα διαλύεται κι εξακτινώνεται στο χώρο. Η σπείρα ενώνεται με μακρινούς πλανήτες και τα μικροσκοπικά συστατικά του αίματος καταλήγουν ρυθμικά στους κροτάφους. Το περπάτημα στο σκοτεινό δωμάτιο και η αφή του αέρα. Η καταγραφή της λέξης στο χαρτί με γραφίτη και το ταυτόχρονο μουτζούρωμα της γραφής που την επαναφέρει σε εικόνα. Το κάθε γράμμα εικονοποίηση της προσωπικής γραφής του σώματος, λαβύρινθος. 

Η σκέψη συμπυκνωμένη σε χειρονομία. Το περπάτημα στο περίκλειστο δωμάτιο όπου ο κατακερματισμένος χώρος δομείται από σύμπλεγμα κλαδιών δεμένα με χαρτοταινία, η αρχή του τούνελ. Το φως αχνοφαίνεται σαν αστρική σκόνη, η αφή ο μόνος οδηγός και σκέψη, λαβύρινθος. 

Εγκαταλελειμμένο μεταλλείο ασημιού στο Λαύριο και ο ήχος του τρένου. Ο ήχος των ασημένιων κερμάτων και το λαμπύρισμα όταν περιστρέφονται. Ξύλο και μέταλλο, λαβύρινθος. Η εξόρυξη του μεταλλεύματος, στοές, λαβύρινθος. 

Φούρνοι, ίχνη από κατοικίες, κοιλώματα, εγκατάσταση. Φούρνος στο Λαύριο, σύγχρονη εγκατάσταση. Μόλυβδος, μαγνήσιο, κάδμιο, ψευδάργυρος, άργυρος. Κι ύστερα ο ήχος της βροχής, ψηφιακή προβολή στο Φούρνο/Λαβύρινθο όπου το δίκτυο συνδέει την επανάσταση των δούλων της Λαυρεωτικής το 413 π.Χ. με τη σύγχρονη φυλακή. 

Σύμπλεγμα ξύλινων κλαδιών στο εσωτερικό του φούρνου, λαβύρινθος. Τα Εργαστήρια, το Λαύριο, λαβύρινθος. Μετρονόμος.


Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια "Μινώταυροι στο Λαβύρινθο" (παιδικό) και "Αναζητώντας τον Μινώταυρο" (ενηλίκων), πραγματοποιήθηκαν στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 11 & 18 Μαρτίου 2017, σε επιμέλεια, συντονισμό και διδασκαλία της Ελεάννας Μαρτίνου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Μοντερνιστική Ζωγραφική του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ. Της Ελεάννας Μαρτίνου.

Παρουσίαση και ανάλυση του κειμένου «Η μοντερνιστική ζωγραφική» του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη : μια κριτική ανθολογία , μτφρ.Ελεάννα Παναγού, Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , 2006. Διαφοροποιήσεις, ως προς τη θεωρία του Γκρίνμπεργκ, που εισάγονται από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη. Της Ελεάννας Μαρτίνου      Στις δεκαετίες του 1940 και κυρίως του 1950 , στην ψυχροπολεμική Αμερική , παράλληλα με την ανάδυση του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού , όσοι γράφουν για την τέχνη είναι κριτικοί , επιμελητές εκθέσεων και θεωρητικοί .Τις περισσότερες φορές είναι αυτοδίδακτοι και αποτελούν κατηγορία σαφώς διακριτή απ’όσους παράγουν το προς κρίση έργο , δηλαδή τους καλλιτέχνες . Κυρίαρχες είναι οι μορφές του Χάρολντ Ρόζενμπεργκ και κυρίως του Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ .    Ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ τοποθέτησε τον εαυτό του στο απόλυτο κέντρο της συζήτησης γύρω από το πα

Το Τρίτο Μάτι (1935-1937) περιοδικό τέχνης.

Τέταρτο τεύχος (εξαπλό), Αύγουστος 1937 Το τέταρτο και τελευταίο τεύχος  έχει τίτλο «Ο Νόμος του Αριθμού στη Φύση και στην Τέχνη». Στο «Είδος Εισαγωγής», που επιμελήθηκε ο Χατζηκυράκος-Γκίκας, γίνεται λόγος για το ρόλο και τη σημασία των Αριθμών και της Γεωμετρίας στη Φύση και τη Σκέψη από την εποχή των Πυθαγόρειων φιλοσόφων μέχρι και την «πιο μοντέρνα επιστήμη». Επίσης, αναφέρεται στις ρυθμικές σχέσεις  της Τέχνης του Λόγου, του Χορού, της Μουσικής, της Τεκτονικής και της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής αλλά και της Ζωγραφικής. Ακολουθούν τέσσερεις επεξηγηματικοί πίνακες. Το δεύτερο μέρος, ανοίγει με την «Κατανομή Κανόνος» του Ευκλείδη (325-265 π.Χ.) (η εισαγωγή από Θρ. Γεωργιάδη), ενώ υπάρχει πληθώρα άρθρων σχετικών με το Μαθηματικό Λογισμό στην Αρχιτεκτονική και τη Διακοσμητική («Η Αρμονία εν τη Αρχιτεκτονική Ποιήσει» του Αθ. Γεωργιάδου, «Οι Θεωρίες των Αρμονικών Χαράξεων εις την Αρχιτεκτονική» του Κ. Δοξιάδη, «Η Θεωρία του Αρχιτέκτονος Κ. Α. Δοξιάδη για τη Διαμόρφωσ

Ελένη Μυλωνά, συνέντευξη στην Ελεάννα Μαρτίνου. Περιοδικό ΧΡΟΝΟΣ τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014.

Eπιμέλεια στήλης "Ο καλλιτέχνης του μήνα_Featured artist"της Ελεάννας Μαρτίνου στο Περιοδικό Χρόνος, http://www.chronosmag.eu/ Τεύχος ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ, Νοέμβριος 2014. Σύνδεσμος: http://www.chronosmag.eu/index.php/l-1200.html ΕΛΕΝΗ ΜΥΛΩΝΑ: «μαθαίνω κάτι καινούργιο με κάθε νέο εργαλείο» Ε.Μα.: Ποιος είναι ο λόγος που σε οδήγησε σε έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την τέχνη; Ε.Μυ.: Μεγάλωσα με μια μητέρα γλύπτρια πολύ αφιερωμένη στη δουλειά της. Η ενασχόληση με την τέχνη, κάθε είδους, ήταν κάτι φυσιολογικό για όλη την οικογένεια. Εγώ ξεκίνησα όμως με τη δημοσιογραφία και η ανάγκη μου να εκφραστώ με εικόνες με οδήγησε στη φωτογραφία και την κινούμενη εικόνα –αρχικά κυρίως στο documentary film– σαν μορφή καταγραφής και επικοινωνίας. Σιγά σιγά όμως, και με την πρώτη μου έκθεση με φωτογραφία στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, μπήκα στον εικαστικό χώρο με ένα καινούριο μέσο για την Ελλάδα την εποχή εκείνη. Ε.Μα.: Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιείς στη δουλειά σου για να εκφραστείς εικαστ